OD SKALE DO KONČNEGA IZDELKA
Kamen je mnogo več kot le gradbeni material. Umetniki so ga že od nekdaj uporabljali kot ustvarjalni medij. Iz njega je izdelanih nekaj najstarejših človeških stvaritev: starodavni spomeniki, piramide, gradovi, templji in mnogo drugih umetnin, poleg tega pa ima tudi izjemne lastnosti. Lahko je trd in oster, mehak in nežen, topel, snežno bel ali v barvi morja, prav vedno pa je čudovit, enkraten in brezčasen. Zahteva strokovno znanje in kirurško natančnost. Posebne veščine, ki so potrebne za oblikovanje kamna, obvladajo le izurjeni mojstri.
Izjemno pomembno je, da je v tej hitro razvijajoči se industriji podjetju na voljo najsodobnejša tehnologija. V postopku spreminjanja kamna v končni izdelek igrajo najpomembnejšo vlogo številni izjemno močni, hitri in natančni stroji. No, skoraj najpomembnejšo. Nič namreč ne more nadomestiti veščih rok kamnosekov. Najmanjše podrobnosti, ki so hkrati tudi najpomembnejše, je mogoče izdelati le ročno. V podjetju Marmor Hotavlje pravijo, da »se lahko samo ročno bodisi popravi napake ali pa uniči delo, ki ga je opravil stroj. Ne glede na to, za kaj gre, pa potrebujemo človeški faktor, ki pooseblja strast odnosa med kamnom in rokodelcem.« S svojimi izdelki želijo takšno miselnost prenesti tudi na svoje stranke in jim skozi zgodbo izdelka pomagati razumeti, da lahko ob stiku s kamnom začutimo na milijone let zgodovine.
Notranjost kamnoloma, kjer režejo slavni hotaveljski marmor
Ko stranka izbere in odobri kamen, se prične začetna faza postopka. Rezanje kamna na manjše kose je sicer morda res najenostavnejši del proizvodnje, obenem pa gre lahko za zelo nepredvidljiv postopek. Zunanji del kamnitega bloka ima morda določeno barvno strukturo, kjer žile potekajo v določeni smeri, ob rezanju kamna pa se lahko situacija v notranjosti kamnitega bloka kaj hitro obrne na boljše ali na slabše. Hotaveljski marmor ima recimo posebno barvno odstopanje, ki prehaja s svetle v temno sivo barvo s posebnimi mešanicami, kot denimo bela, zelena, rožnata ali rdečkasta. Pred rezanjem kamnitega bloka se nikoli natančno ne ve, kaj se bo zgodilo, skozi dolga leta obdelave te vrste kamna pa so kamnoseki podjetja Marmor Hotavlje postali eno s kamnom.
Zato so v primeru unikatne skulpture, ki jo je zasnoval Charles Trevelyan, vedeli, kaj lahko od oblikovalca pričakujejo, zato niso imeli težav s pridobivanjem ustreznega dela kamna. Obenem pa je bilo treba skrbno pregledati prav vsak del kosa, namenjenega za izdelavo projekta, in se prepričati, da ne bo prišlo do razpok. Z izdelavo šablon se kos kamna kar najbolje izkoristi, nato pa ga v podjetju predstavijo avtorju zgodbe, ki ga odobri.
Polaganje šablon v okolici podjetja, ki je vidno v ozadju. V podjetju Marmor Hotavlje so že od nekdaj ponosni na svoje ekološko ozadje in zavedanje glede onesnaževanja in voda
Slike, ki jih pripravi oblikovalec, nato ekipa tehnologov predela za namene proizvodnje. Pripraviti morajo natančna navodila za kamnoseke v delavnicah, prav tako pa tudi nadzorujejo vsak del postopka. V podjetju oblikujejo ekipo za vsak posamezni projekt, kar pomeni, da se vodja projekta, koordinator in vodja proizvodnje s pomočjo posameznikov iz oddelkov za kalkulacije in nabavo sestanejo vsak teden ali celo vsak dan, da bi se pogovorili o napredku, ovirah in posledičnih rešitvah, ki koristijo podjetju in, kar je še pomembneje, tudi stranki.
Oblikovanje kamna od začetne faze dalje je naloga CNC stroja. Upravljavci, ki so odgovorni za projekt, morajo na osnovi risb in navodil, ki jih prejmejo od koordinatorja projekta, pripraviti program. Ko stroj opravlja svoje delo, morajo budno spremljati vsak njegov gib in o napredku poročati nadrejenim.
Skrbni pregled kotov, ki jih je treba izvesti za dosego popolnosti, ki jo pričakuje stranka
Ko računalniško numerično krmiljeni stroj oblikuje skulpturo, umetniki lahko začnejo delati na detajlih in zaključni obdelavi skulpture
V podjetju Marmor Hotavlje upoštevajo eno pravilo: izdelek ne zapusti delavnice, če ga prej niso ročno popravili s pomočjo tradicionalnih kamnoseških tehnik. Izdelava nekaterih standardnih izdelkov ne zahteva dolgih ur naporne ročne obdelave, pri drugih izdelkih, kot je denimo skulptura iz hotaveljskega marmorja, pa je najpomembnejši prav ta del. Umetniki, ki stojijo za temi projekti, so jih tehnično sposobni izvesti, še bolj pomembno pa je dejstvo, da so čustveno povezani s kamnom in lahko vidijo stvari, ki jih drugi ljudje ne bi opazili.
Skulpturo sestavljajo trije posamezni deli, ki se zložijo v celoto kot sestavljanka
Zaposleni v podjetju Marmor Hotavlje vedno pravijo, da v kamnu že od samega začetka vidijo nekaj več, nase pa gledajo kot na varuhe enega od najstarejših materialov na svetu. Poleg tega obveljajo tudi dobro znane besede »Smo orodje v rokah umetnikov«. Končne izdelke sicer preveva elegantna preprostost, ki pa v sebi skriva zapleten postopek izdelave in veliko mero pozornosti, ki jo je treba posvetiti podrobnostim. Umetnik Charles Trevelyan, ki stoji za tem projektom, se zanaša na to, da bodo prav te veščine k projektu lahko doprinesli izurjeni tehniki in kamnoseki podjetja Marmor Hotavlje.
Unikatni in edinstveni mizi iz kolekcije »Fuse«, razstavljeni v galeriji Carpenters Workshop v New Yorku