Kamen je mnogo več kot le kamen, je milijone let stara, neverjetna stvaritev. Mati narava je v svoji delavnici oblikovala čudovit zaklad in potrpežljivo čakala, da ga odkrijemo. Najdemo ga povsod po svetu, vedno v posebni barvni variaciji in strukturi. Ima izjemne lastnosti. Lahko je trd in oster, mehak in nežen, topel, snežno bel ali morje pisanih barv – vedno pa veličasten, unikaten in brezčasen. Lahko je dragocen marmor, preprost apnenec, ponosen granit ali sramežljiv peščenjak. Prav vsak je skrivnosten.
Pričakal je človeka, mu podaril prvo iskro razvoja, ponudil zavetje, mu dovolil da vanj vkleše podobe svojih verovanj, prepričanj in dokaze svojega obstoja. Že od nekdaj velja za material umetnikov, ki že tisočletja iščejo tisto v njem skrito. Skozi generacije in generacije se prenaša znanje, veščine ter ljubezen do oblikovanja kamna.
V Hotaveljski kamen ujet kiparski detajl
Kiparstvo v kamnu je veja upodabljajočih umetnosti, ki deluje v treh dimenzijah, se izraža z volumenskimi oblikami in telesi, ki jih klešemo. Dejavnost, kjer so kosi grobega naravnega kamna oblikovani z nadzorovanim odstranjevanjem materiala. Zaradi svoje obstojnosti, raznolikosti in veličastnih dimenzij je bil kamen že v pradavnini eden izmed najbolj razširjenih kiparskih materialov. Kipi prostor plemenitijo, mu dajejo simbolno vrednost, povezujejo umetnost in družbo, ter zrcalijo čas v katerem nastajajo.
Iz Hotaveljčana izklesano svetnica ,ki varuje mornarje, rudarje in vojake
Kipar je po naravi raziskovalen in radoveden, vedno na preži za novim. Zanima ga svet, ki ga obkroža in je vir njegovega navdiha. Izraža svoja čustva, dojemanje okolice in odnos do sveta. Umetnost največkrat nima praktičnih ciljev ima pa močan duhoven namen. Umetnost in lepota nista enoznačna. Lepota ni nujna sestavina. Marsikatera umetniška stvaritev na pogled ni lepa in je mogoče, da bodo generacije v prihodnosti njeno estetsko vrednost sodile popolnoma drugače.
Kiparjev navdih ujet v kamen
Postopek se začne z ustvarjalno močjo v domišljiji, ki jo kipar prenese na papir, v glino, mavec, vosek ali nariše obris kipa direktno na kamen. Ključna je izbira kamna. Včasih je navdih že sam kamen, včasih pa oblika v mislih vodi do izbire primernega bloka kamna s ciljem spremembe grobega bloka v obliko končnega kipa.
Kipar Metod Frlic pri izdelavi modela iz mavca
Ko je blok pripravljen za obdelavo, se najprej prične grobo klesanje, odstranjevanje odvečnega kamna s pomočjo kamnoseškega kladiva in jeklene konice ali točkovnega dleta.
Ročna obdelava skulpture s pomočjo različnih orodij
Ko je dosežena splošna oblika se prične uporabljati druga orodja npr. zobato dleto za dodajanje teksture. Bolj dovršena je oblika bolj so nežni udarci, običajno doseženo z lesenim kladivom. Ob doseženi splošni obliki z različnimi rašplami in pilami skulptura doseže bolj detajlno obliko. Končna stopnja postopka so lahko različne površinske obdelave: štokanje, peskanje, brušenje, krtačenje, jedkanje in poliranje.
Pestrost oblike dodatno popestrijo različne možnosti površinskih obdelav
Skulpture je mogoče izklesati po indirektni ali direktni metodi. Indirektna natančno sledi modelu iz gline, voska, gipsa ali umetne mase, ki se nato kopira z uporabo kompasa, proporcionalnih delilnikov, točkovne naprave ali 3D skenerja. Direktna metoda predstavlja intuitiven način, brez predhodnih modelov, največkrat z uporabo grobe skice na papirju ali v glini.
Kiparstvo v kamnu je več kot le umetnost pogojena samo z navdihom. Terja zelo dobro poznavanje kamnoseške obrti kot take. Nepoznavanje kamna, pristopov in tehnik obdelave lahko kiparju postane nepremagljiva ovira, strah, ki prepreči uresničitev umetnikove domišljije. To je lahko čas, tehnologija, kompleksnost oblike, razpoložljivost orodij, volumen, masa, nepoznavanje kamna, nabava kamnitega bloka, tehnološka priprava, kombiniranje različnih strok, organiziranje procesov, transport, vgradnja, itd. Sodobni čas je terjal nove pristope in razvojno naravnano kamnoseško podjetje Marmor Hotavlje je ponudilo roko umetnosti in omogočilo, da je navdih umetnika postal resničnost.
Sodobna tehnologija je v pomoč nikoli pa ne bo nadomestila roke kiparja, njegovega navdiha in občutka za detajl
Marmor Hotavlje je razvojno kamnoseško podjetje z več kot tristo let staro tradicijo, z močno ekipo preko 150 zaposlenih. Obdelujejo kamen z vseh koncev sveta. Uporabljajo in razvijajo najmodernejšo tehnologijo, ki zahteva visoko usposobljen kader. Kljub moderni tehnologiji pa iz generacije v generacijo ohranjajo klasično ročno kamnoseško veščino. Zavedajo se, da so roke kamnoseških mojstrov nenadomestljive. Uspeli so doseči edinstveno kombinacijo moderne tehnologije in tradicionalne ročne kamnoseške veščine ob podpori posebne tehnološke razvojne ekipe. Zaradi izkušenj preteklosti, so kos izzivom sedanjosti in že danes postavljajo tehnološke temelje za umetniške izzive prihodnosti.
Podjetje je pomagalo uresničiti navdih že številnim kiparjem in oblikovalcem širom sveta. Prav posebno je sodelovanje s kiparjem Metodom Frlicom s katerim sodeluje že več kot trideset let.
Fontana KOITUS, 1989, marmor, 700 x 300 x 300 cm, Marmor Hotavlje, Hotavlje
Fontana “LJUBEZEN V ČASU MURENČKOV” posvečena največji nataliteti v Sloveniji, ki stoji v občini Gorenja vas - Poljane in biologu Ivanu Regnu., 2010, marmor, granit, inox, voda, , Gorenja vas
Rodil se je leta 1965. Leta 1989 je diplomiral iz kiparstva pri profesorju Luju Vodopivcu na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. Študij je nadaljeval na specialki ALU in magistriral pri istem profesorju leta 1996. Svoje izobraževanje je nadaljeval v Nemčiji na Atelierhaus Worpswede (1995) in na Japonskem na S-Air, Saporo Atrist in Residence (2000). Sodeloval je na mnogih samostojnih in skupinskih razstavah v Sloveniji in tujini ter za svoje delo prejel številne nagrade. Prepoznaven je po portretni plastiki in številnih javnih spomenikih širom sveta. Zelo rad ustvarja v kamnu, pogosto se predaja eksperimentiranju s katerim dosega svojevrstne kompozicije vsebinsko radikalnih sporočil.
Metod je umetnik, ki ga zanima družba in človek. Najprej je dober opazovalec in potem odličen v izražanju. Njegova dela so iskrena, neprizanesljiva, provokativna in pikra. Človeškost prikazujejo tako kot je – polno nasprotij. So brezkompromisna interpretacija ne samo lepega, tudi tistega največkrat zamolčanega in potlačenega: pokvarjenost, hinavstvo, zloba, potuhnjenost… Dokumentira dejanskost, v vsej svoji resnici, nežnosti in brutalnosti. Njegov opus je obsežen in raznolik.
Orodje njegove odličnosti je neskončna radovednost, raziskovanje, poglobitev v materiale in veščine obvladovanja materialov s katerimi ustvarja. Kamen ga spremlja že od nekdaj in je pravi kamnoseški mojster. Navdihu daje svobodo, ne ustavijo ga (tehnične) ovire. Pri velikih projektih iz kamna se marsikateri umetnik ustavi, saj se ustraši izvedbe. Metod ne! Zanj v kamnu ni ovir. Usoda je poskrbela, da se Metodova pot že vse od njegovega rojstva prepletala s potjo kamnoseškega podjetja Marmor Hotavlje, posebej intenzivno pa s pričetkom njegovega umetniškega ustvarjanja. Oba z vizijo in nezadržno željo po premikanju meja sta našla drug drugega in skupaj ustvarila veliko zgodb.
Metodova izvirna naloga je ideja, ki jo predstavi s skico ali modelom. Skupaj s tehnološkimi ekipami podjetja pripravi in predvidi vse potrebno za izvedbo. Tu nastopijo razvojni inženirji, iskalci ustreznih kamnitih blokov, tehnologi po različnih strokah zaradi potrebe po vključitvi svetlobnih ali vodnih efektov.
Skulptura z vključitvijo elementa vode
Vse pod eno streho, vse v podjetju Marmor Hotavlje. Pripravi se navodilo, ki ga razumejo mogočni stroji in njihovi operaterji, ki bloke titanskih razsežnosti »obklešejo« v oblike, za katere bi z ročno obdelavo potrebovali mesece ali leta. Tehnologija v vrhunskem kamnoseštvu je orodje, ki pomaga premagovati čas, vendar do tam kjer zmore.
Mogočen, močan in računalniško voden stroj bloku daje novo obliko
Od tam naprej nastopijo roke kamnoseških mojstrov, veščine, ki so jih na Hotavljah razvijale generacije. Pri končnem oblikovanju se s svojimi veščinami vedno pridruži tudi Metod – zadnji dotik je vedno avtorjev.
Ekipe monterjev podjetja nepredstavljivo težke stvaritve umestijo v prostor in poskrbijo, da zasijejo v vsej svetlobni ali vodni spremljavi.
Fontana “POMLAD”, 2008, marmor, granit, voda, inox, 300 x 700 x 700 cm, Trzin
Marmor Hotavlje je z izjemno tehnologijo, razvojnimi inženirji, spretnimi kamnoseki in monterji orodje za uresničevanja njegovih kamnitih projektov, ki presegajo zmožnosti njegovega ateljeja. Metodov navdih daje navdih podjetju Marmor Hotavlje, skoraj neskončne tehnološke zmožnosti podjetja pa svobodo umetnikovem navdihu.
Kipar Metod Frlic